Maijan aamuhetki (Pedagogiikkaa 1)

Maija 4v saapuu Auringonsäteeseen vähän kahdeksan jälkeen. Hän huomaa läsnäolotaulusta, että Ville, Kati ja Kaisa ovat jo saapuneet.Vanhemmalleen hyvät päivät toivotettuaan hän riisuu itse kenkänsä ja vaatteensa naulakkoon, käy pesemässä kätensä ja aloittaa yhteisen leikin Kaisan kanssa. Tytöt valitsevat samat kuvakortit joita he katselivat eilen, parit löytyvät helposti ja tytöt muistavat lähes kaikkien nimetkin. Jonkin ajan kuluttua tytöt päättävät mennä välipalapöytään, josta he omatoimisesti ottavat hapankorppua, omenalohkot ja mehua. Leivän voiteleminen ja mmehun kaataminen sujuvat hienosti, näitä asioita on harjoiteltu yhdessä silloin, kun tytöt aloittivat Auringonsäteessä. Pienessä snackpöydässä on myös mukavaa vaihtaa kuulumisia kaverin kanssa. Ruokailun jälkeen Maija ja Kaisa vievät astiat palautuskärryyn ja pyyhkivät oman paikkansa iloisin mielin, oma-aloitteisesti.

Aamulla lapsen tullessa lapsi ja Auringonsäteen aikuiset kättelevät ja tervehtivät, samoin päivän päätteeksi.

 

PEDAGOGINEN NÄKÖKULMA:

 

Lapsen harjoitellessa itsestään huolehtimisen taitoja, kuten pukeutumista ja riisuuntumista tai ruoan ja juoman ottamista itse, on erittäin tärkeää, että vanhemmat antavat lapsen tehdä nämä asiat niin itsenäisesti, kuin mahdollista. Joskus lapsi tarvitsee pienen avun, mutta kokonaan puolesta tekeminen on esteenä lapsen omien taitojen kehittymiselle. Lapsi myös usein protestoi epäjohdonmukaisuutta näissä asioissa, koska se tuottaa lapselle hämmennystä ja pettymyksiä.

Ympäristöstä huolehtiminen on jokaisen yhteisömme jäsenen oikeus ja velvollisuus. On tärkeää, että pienimmätkin lapset oppivat ja saavat huolehtia esimerkiksi oman ruokailupaikkansa siistimisestä. Tätä ei tehdä sen vuoksi, että se olisi aikuisille helpompaa, päin vastoin. On lapsen oikeus saada tuntea olevansa kykenevä tekemään tärkeitä ja vastuullisia tehtäviä, kuten ympäristöstä huolehtimiseen liittyviä asioita. Lapset tietävät, että pöytiä tarvitaan ruokailun jälkeen vaikkapa muistipelin pelaamiseen ja on tärkeää, että pöytä on puhdas.

Kotien yhtenevät käytännöt auttavat lasta TEKEMÄÄN ITSE!