Omena paloiksi (Pedagogiikkaa 2)

Muutama lapsi on tekemistä vailla ja aikuinen järjestelee pientä tarinapiiriä. Neljä lasta istuutuu kuuntelemaan tarinaa, mutta Maijan tekee mieli omenaa ja hän hakee omenan lohkomistyön hyllystä. Tarjottimella on valmiina kaksi kulhoa, omena, lohkoja ja tylppä veitsi. Maija pesee ensin kätensä (tai desinfioi), sitten hän pilkkoo omenan lohkojalla, kuten hänelle on aikaisemmin näytetty. Veitsellä hän vielä leikkaa suuret palat puoliksi. Toiseen kulhoon hän laittaa roskat (siemenkodan) ja toiseen kulhoon valmiit palaset. Maija käy viemässä roskat bioastiaan ja astiat astianpesutyöpöydälle. Maija tietää, että hän voisi syödä omenan kokonaan itse,  mutta hän haluaa tarjoilla myös muille. Hän kiertää luokassa ja tarjoilee ”ole hyvä, haluaisitko omenaa?” Johon kaverit tyytyväisinä vastaavat ”kiitos” tai ”ei kiitos”.

 

PEDAGOGINEN NÄKÖKULMA

 

”Kaiken tulee olla valmiina lapsen käyttöön”. Ryhmän pienimmätkin lapset kykenevät itsenäisesti valmistamaan itselleen ja ystävilleen esimerkiksi hedelmäpaloja tai leipomaan teeleipiä, kun siihen on opastettu yksilöllisesti mallia näyttämällä. Lapselle sopivan kokoiset, kunnolliset työvälineet mahdollistavat onnistumisen. Kaikki tarvittava on laitettu valmiiksi tarjottimelle, jonka lapsi saa ottaa vapaasti hyllyltä, johon hän vaivatta ylettyy. Tarjoilemalla esimerkiksi hedelmää muille, lapsi saa harjoitella monia tärkeitä yhteistyötaitoja ja hän saa myös vahvistusta omalle osaamiselleen.                              Astianpesu on uusi työ, jonka sama lapsi voi halautessaan tehdä tai jättää astiat astianpesupaikalle. Joku/jotkut varmasti innostuvat pesutyöstä jossakin vaiheessa.