Astioiden pesutyö (Pedagogiikkaa 3)

Mikko, viisi vuotta, haluaa pestä astioita. Hän noutaa omatoimisesti pesuvadit hyllystä ja asettelee ne huolellisesti astianpesupöydälle. Mikko kävelee tarkasti kantaen kannulla vettä altaisiin. Hän kerää kiinnostavimmat astiat veteen, lisää astianpesuainetta ja alkaa hommiin. Mikko noutaa vielä esiliinan, kun huomaa paitansa kastuvan roiskeista. Kun astiat ovat puhtaat, Mikko asettaa ne kuivaustelineeseen, Niilo (3v.) pysähtyy ohikulkumatkallaan auttamaan tässä tarkkuutta vaativassa työssä. Mikon alkaessa tyhjentää pesuvateja ne ovatkin niin täynnä, että vettä kaatuu lattialle. Tästä hätääntymättä hän noutaa lattiapyyhkeen, muut lapset huomaavat veden lattialla ja rientävät hakemaan lisää pyyhkeitä. Touhukas porukka kuivaa lattian hetkessä. Mikko on tyytyväinen, hän laittaa vielä esiliinan paikoilleen ja jatkaa muihin töihin ystävänsä kanssa. Auringonsäteen henkilökunta on seurannut toimintaa sivummalta (puuttumatta siihen, koska lapset selvisivät yhteistuumin ilman aikuisen apua) ja siirtää astiat vielä astianpesukoneeseen päivän päätteeksi, kun lapset eivät ole näkemässä.

 

PEDAGOGINEN NÄKÖKULMA

 

Käytännön elämän töiden avulla lapsi saa harjoitusta toimintansa valitsemisesta, organisoimisesta ja ongelmanratkaisusta. Käden ja silmän yhteistyö kehittyvät ja taito keskittyä paranee. Lisäksi lapsi oppii tietysti myös kulloinkin tekemäänsä asiaa, esimerkiksi pesemään ja huuhtelemaan astioita. Puhtaat astiat eivät kuitenkaan ole tekemisen tärkein päämäärä. Onnistumisten myötä lapsen omanarvontunne kasvaa ja hän oppii luottamaan itseensä ja omiin kykyihinsä. Lapsi oppii huomaamaan, että virheitä, esimerkiksi veden kaatumista lattialle, ei tarvitse pelätä. Sehän on suorastaan toivottavaa, sillä se antaa jälleen uusia yhteistoiminnallisia mahdollisuuksia!