Kuvagalleria

IMG_7612

IMG_3439

IMG_3809

IMG_3827

IMG_5398

IMG_5734

IMG_5406

IMG_2975

IMG_5550Tasapainoilua esikoululaisten illassa

IMG_5068

 

Näkemyksemme ja tavoitteemme

Annamme lapselle haastavan ja innostavan oppimisympäristön, jossa jokaista lasta kunnioitetaan. Olemme sitoutuneita montessoripedagogisiin periaatteisiin ja opetukseen.
Voimme iloksemme todeta, että uudet opetussuunnitelmat ovat ottaneet mallia montessoripedagogiikasta ja lapsen asettamisesta toiminnan keskiöön. Samoin nyt uudet opsit näkevät aikuisen roolin montessoripedagogiikan mukaisesti, lapsen ja oppilaan ohjaajana ja tukijana.

 

Kunnioitamme ja tuemme jokaisen lapsen yksilöllistä kasvua, siksi lapsella on todellinen mahdollisuus vaikuttaa itse omaan päiväänsä. Tuemme lapsen luontaista kykyä ja halua oppia.

 

On tärkeää, että lapset kasvavat itseensä luottaviksi, ajattelijoiksi, jotka oppivat, koska he ovat kiinnostuneita ympäröivästä maailmasta.

 

Kun lapsella on kyky oman toiminnan ohjaamiseen ja luottamus omaan osaamiseensa, se on arvokas pohja uusien asioiden omaksumiseen. Lapsi oppii meillä myös olemaan ylpeä oman työnsä tuloksista ja tekemään asiat niin hyvin kuin osaa.

 

Koulumenestys on suoraan sidonnainen lapsen oman arvon tuntoon ja uskoon itsestään oppijana.

 

Kiinalainen sananlasku sopii hyvin montessorifilosofiaan –
Minä kuulen, minä unohdan
Minä näen, ja minä muistan
Minä teen, ja minä ymmärrän

 

Ja Montessorin sanoin:

 

”Education is a natural process, spontaneously carried out by the human individual and is acquired not by listening to words but experiences upon the environment.”

Maria Montessori

Tapahtumien järjestäminen

Te vanhemmat olette tervetulleita ideoimaan ja järjestämään juhliamme ja tapahtumiamme! Tässä tulevia tapahtumia, joiden järjestämisessä voitte halutessanne auttaa.

Vanhempien ja lasten mietteitä

”Auringonsäde Top 5”

 

– Lapsi aina luottavaisin mielin leikkikouluun

– Ammattitaitoiset, sitoutuneet ja mukavat aikuiset

– Moniarvoisuutta arvostava, aurinkoinen ilmapiiri

– Yksilön kehitys keskiössä, samalla opitaan huomioimaan kavereita  ja toimimaan ryhmässä

– Monipuolista, kokonaisvaltaista ja hauskaa tekemistä jokaiselle päivälle

 

”Lasten top 3”

 

– Kellojen soittaminen

– Matikan tekeminen
(tyttö 8 v., entinen Auringonsäde)

 

– Lukeminen ja kirjoittaminen

– Askartelu

– Sähköpiirityö
(poika 5 v.)

 

”Auringonsäde on ollut tosi tärkeä osa meidän lasten elämää, jossa he ovat saaneet elämän iloa , kunnioitusta ja kauniita kokemuksia. Henkilökunta on paitsi ammattimainen niin myös halukas olemaan osa lasten elämää. Olemme tosi iloisia, että olemme löytäneet niin laadukkaan hoitopaikan omille lapsillemme!”

 

”Vuosien mittaan lapset ovat päässeet upeille retkille, kuten teatteri- ja museoretket, presidentinlinnassa käynti ja vanhempien työpaikalle tutustumiset. Kaupunkipäivä -projekti on ollut myös odotettu tapahtuma.  Liikunta on mielestäni Auringonsäteessä myös ollut näinä vuosina monipuolista, lapset ovat saaneet tanssiopetusta, käyneet Pirtillä ja Nuoren Suomen tuomat liikuntaleikit ja tehtävät on meistä ollut kovin tykättyjä.”

 

”Perheiden yhteiset retket ja tempaukset kuten viime keväinen Nuori Suomi-liikunta iltapäivä ovat olleet hyvä mahdollisuus tutustua muihin perheisiin. Musiikki ja kuvataiteet ovat teillä myös vahvasti esillä samoin lasten maantiedon ja erimaiden kulttuurin tunteminen.”

 

”Ennenkaikkea lasten arki Auringonsäteen montessoripedagogisessa oppimisympäristössä on parasta. Se rauha ja kiireettömyys mikä välittyy meille vanhemmille ja miten lasten taidot kehittyvät eri-ikäisten lasten kanssa, sen me vanhemmat näemme ja sitä arvostamme.”

 

”Se oli hauskaa, kun tehdään kaikkea yhdessä tai jonkun kanssa. Esim. sokkoliinatyö, satalauta ja satuhetki.”
(tyttö 8v. , entinen Auringonsäde)

 

”On kivaa, kun ulkoillaan ja saa ruokaa. Laskupuikkolaatikko ja lipputyö on kivoja.”
(poika 4v.)

 

”Siellä oli niin hauskaa, kun siellä voi tehdä kaikenlaista, matematiikkaa, äidinkieltä, hiekkapaperikirjaimia. Siellä oli myös mukavat opettajat ja kaupunkipäivä, olin kokki ja tarjoilija.”
(poika 9v., entinen Auringonsäde)

Ruokalista

Ruokalista on nähtävänä eteisemme ilmoitustaululla.

Päivään kuuluu aamupala, lounas ja välipala.

Maijan aamuhetki (Pedagogiikkaa 1)

Maija 4v saapuu Auringonsäteeseen vähän kahdeksan jälkeen. Hän huomaa läsnäolotaulusta, että Ville, Kati ja Kaisa ovat jo saapuneet. Lue lisää

Omena paloiksi (Pedagogiikkaa 2)

Muutama lapsi on tekemistä vailla ja aikuinen järjestelee pientä tarinapiiriä. Neljä lasta istuutuu kuuntelemaan tarinaa, mutta Maijan tekee mieli omenaa ja hän hakee omenan lohkomistyön hyllystä. Lue lisää

AJANKOHTAISTA

Hoitopaikkoja

Muutama vapaa hoitopaikka, ota yhteyttä kirsikka@auringonsade.fi!

ESPOON MYÖNTÄMÄ SISARUSALENNUS 145e/kk vanhimmasta lapsesta!

2014 syntyneet saavat Espoon 20 t ilmaisen varhaiskasvatuksen edun 116e!

Täytä hakukaavake tästä

Muutamme 1.1.2020 alkaen Olarissa, Itäportti 1.

Muutama vapaa paikka tammikuusta alkaen, ota yhteyttä: kirsikka@auringonsade.fi

SUOMENKIELINEN ”Lapsen luontaisen kehityksen tukeminen” ON LUETTAVISSA www.aidtolife.org/fi

Kuninkaallisia montessoriuutisia!

Oppimiseen myönteisesti vaikuttavat:

1. Liikkuminen

2. tunteiden hallitseminen/ kyky toimia ja tehdä valintoja

3. Mielenkiinto

4. Sisäinen palkinto (ei ulkoinen)

5. Vuorovaikutus

6. Merkityksellinen sisältö

7. Myönteinen vuorovaikutus aikuisten ja lasten välillä

8. Järjestelmällisyys

VARHAISLAPSUUDELLA ON SUURI MERKITYS

Unicefin tutkimuksessa 2014, Building Better Brains, todetaan samaa, mitä Tri Montessori huomasi lapsissa yli sata vuotta sitten: Aivot kasvavat ja kehittyvät lapsen ensimmäisinä elinvuosina huomattavasti nopeammin, kuin muu keho. Jo kolmevuotiaana lapsen aivot painavat noin 80-90% aikuisen aivojen painosta. Sen lisäksi niissä on kaksi kertaa enemmän toimintaa, kuin aikuisella. Pikkulapsen aivoissa voi yhden sekunnin aikana muodostua jopa tuhat uutta hermoyhteyttä.

Juuri ensimmäiset elinvuodet ovat ratkaisevia, sillä aivot kehittyvät harppauksin, ja tiettyjen asioiden oppimiselle on varattu tietyt aikaikkunat – näitä Montessori kutsui lapsen herkkyyskausiksi.

Nobel -palkittu taloustieteilijä James J. Hackman on todennut, että on kannattavinta sijoittaa alle kolmevuotiaiden oppimiseen. Montessori korosti aikuisen roolia lapsen tukijana arjessa, yhdessä kulkijana. Lapsen saadessa osallistua ja tehdä itse mahdollisimman paljon, lapsen aktiivisuus ja kiinnostus ympäröivää maailmaa kohtaan kasvaa.